nov.
2018
BHV verplicht? Hoe kan ik mijn BHV organisatie inrichten?
BHV ofwel bedrijfshulpverlening, is verplicht voor elke werkgever in Nederland. Daar komt een goede organisatie bij kijken. Een BHV organisatie opzetten begint vaak met goede moed en de eerste plannen, maar al snel merkt u dat er veel informatie bij komt kijken. Uw EHBO koffers en blusmiddelen moeten onderhouden worden en uw RI&E (risico inventarisatie) en plannen dienen op tijd bijgewerkt te worden. Daarnaast wordt er ook verwacht dat oefeningen bijgehouden worden en incidenten gerapporteerd zijn. Al snel komt er een wirwar met documenten en Excelsheets. Kan dat niet makkelijker?
Iedere werkgever heeft een algemene zorgplicht. Dit houdt in dat hij moet zorgen voor de veiligheid en gezondheid van zijn werknemers. Het opzetten van een BHV organisatie is hierbij een noodzakelijke stap. Het opzetten van een BHV organisatie vereist zowel up-to-date informatie, getrainde BHV’ers en bruikbare materialen en dit moet allemaal beheerd worden.
Documentatie | Materialen | Kennis borgen |
Periodieke controle RI&E | Jaarlijkse controle blusmiddelen | Jaarlijkse opleidingen |
Periodieke controle BHV Plan | Jaarlijkse controle ontruimingssignaleringen | Jaarlijkse ontruimingsoefening |
Periodieke controle Ontruimingsplan | Periodieke controle EHBO middelen | Onboarding nieuwe BHV’ers |
Periodieke controle Ontruimingsplattegronden | Periodieke controle PBM | Onboarding nieuwe werknemers |
Periodieke controle AED | Meldingen registreren & analyseren |
Borgen van kennis en kunde
Het meestvoorkomende antwoord dat we horen van relaties als we vragen om een RI&E (risico inventarisatie) is: “Deze is ooit gemaakt, maar die ligt waarschijnlijk in de kast.” Hetzelfde gebeurd vaak met alle andere documentatie die vaak geprint bij de BMC staat, maar wie heeft ook alweer de laatste digitale versie? Hoe houden we overzicht?
Er zijn verschillende manieren om uw BHV organisatie te structureren:
- Branche tool: Sommige branches bieden eigen portalen aan voor het bijhouden van incidenten en documenten.
- Server: De meestvoorkomende manier is het aanmaken van een aparte map met alle documentatie. Zorg ervoor dat u in de hoofdmap de laatste versie van de documentatie bijhoudt en in de submappen uw werkdocumentatie bijhoudt. Zo kunnen collega’s snel zien welke versie leidend is.
- Intranet: Bij grotere organisaties is er vaak een Intranet met mogelijkheden om een eigen portaal in te richten.
- Mijn Scorpions: Relaties van Scorpions ontvangen gratis toegang tot ons BHV portaal om hun complete BHV organisatie te beheren. Het portaal is aangevuld met lopende abonnementen en opkomende cursussen, zodat er meteen inzicht is.
Online beheren in één portaal
Vanuit Scorpions komen we bij veel relaties en onze beveiligers spelen een kritieke rol in de BHV organisatie. Vaak valt ook het beheer van de BHV Organisatie onder onze taken en de afgelopen jaren liepen we steeds vast op het managen van locaties. We hadden geen overzicht om alle onderdelen goed bij te houden en we miste tools om dit gemakkelijk te kunnen. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van het BHV Portaal in Mijn Scorpions.
Documentatie
Alle documentatie bij elkaar met ieder jaar automatische acties om de documenten na te lopen.
Oefeningen
Alle afgelopen en opkomende oefeningen met leerpunten voor een compleet overzicht.
Materiaalbeheer
Een overzicht van alle materialen met jaarlijkse controles en acties.
Meldingen
Bijhouden van meldingen en analyseren om ze naderhand in overzichten te verwerken.
Het BHV portaal van Scorpions is gratis aan te vragen en te gebruiken.
Wij gaan graag voor u aan de slag om een veilige omgeving te creëren!